- S/ /52

: The National News Council One Lincoln Plaza » New York, N.Y. 10023 « (212) 595-9411
q 714722
COMPLAINT NO. 198 (Filed November 3, 1981)

HERBERT D. KERMAN
against -
THE WASHINGTON POST, ABC NEWS ''20/20," and MOTHER JONE

Complaint: Dr. Herbert D. Kerman, M.D., president of the Association of
Community Cancer Centers, complained that three recent news reports on
cancer research exhibited unfairness and irresponsibility. He specified

a four-part series in The Washington Post October 18-21, 1981; an hour-

long ABC News "'20/20" program October 22, and an article in the September-

October issue of Mother Jones.

The Washington Post articles focused on defects in the testing of

experimental cancer drugs by the National Cancer Institute. Dr. Kerman
called the articles lurid recitals of complications and deaths which
"may be partially factual,' but "are written in a manner as tg sub-
stantially impugn the entire effort of drug development of the NCI.' He
said, "The positive results which have occurred in the fight against
cancer, while mentioned, are de-emphasized. The articles show no
evenhandedness or fairness in presentation, and are so distorted as to
deny the very great advances made in the experimental drug research

effort.”

Dr. Kerman said, ""The ABC '20/20' show also de-emphasized the benefits

of cancer research and the National Cancer Program and ermphasized some



scientifically unproven drugs and methods. In essence, a pro and con report
was lacking.'" He said a more recent 'MacNeil-Lehrer Report' from WNET/
Thirteen on cancer research "'was more evenhanded and afforded an oppor-
tunity for open debate between scientists with differences of opinion
and an opportunity for a reasonable discussion on controversial issues
ensued."

Dr. Xerman said, "A more flagrant and thoroughly distorted article

appeared in Mother Jones about a research effort in Oak Ridge about which

I have intimate firsthand knowledge, and I can state unequivocally that
the article's implications were false. This latter report resulted in
a congressional investigation by Rep. Albert Gore of Tennessee and, in
essence, refuted the statements of the journalist.'

Dr. Kerman said his concern about the three reports grew out of
30 years of treating cancer patients during which he has seen "'slow

but progressive positive results of ever increasing small improvements

and sophistication in care, techniques, equipment and drug management
of cancer which translates into improved survival and lessened morbidity
for patients. He feared that:

The present interest of the media in cancer and the way it

is being presented results in erosion of confidence and
questions the credibility and integrity of, not only the
medical research scientists, but also the practicing
commnity oncologists who apply the methodology evolved from
the research efforts in the treatment of over 85 percent

of all patients with cancer. While the public eagerly awaits
a monumental '"breakthrough' in cancer management, this is
more than likely never to occur and the benefits and progress
of treatment methods must rely on small increments of in-
creasing knowledge which can be applied to cancer manage-
ment only through the present methods of investigation.



It would be my hope that the media itself, perhaps
through the influence of The National News Council, could
be urged to develop a more evenhanded approach to their
reports and give as much emphasis to the compassion, quality
of patient care and support, and concern of the investi-
gators who overwhelmingly are concerned with the humanistic
factors as well as the scientific factors of research which
involves patients and their families. The medical and
bioscientific commmity has little opportunity to be
heard in the same forum and under the same circumstances
as the media, and we can only rely on the journalistic
profession to impose the characteristics of professionalism
and ethical behavior in journalism.

A note on this report: The News Council employed two people with

specialized knowledge to analyze this complaint. They are David
Zimmerman, a free-lance science writer, and Gerald Delaney, director

of Public Affairs for Memorial Sloan-Kettering Cancer Center in New

York. Mr. Zimmerman was recommended by Barbara Culliton, news editor

of Science magazine and president of the National Association of Science
Writers, after Ms. Culliton discovered that she did not have time to do
the analysis herself. She recommended Mr. Zimmerman as an experienced
science writer who enjoyed the respect of his colleagues for his integrity
and his concern with the ethics of science writing. Mr. Delaney was

recommended by Lewis Cope, science editor of the Mimneapolis Tribune,

~as a person within the cancer establishment who had enough detachment to
make a reliable evaluation of attacks on that establishment. k
Their analyses were sent to Council members as background.métérial.

So were an article from the January-February, 1982, issue of the Egshingfon

Journalism Review and an '"explainer" article from the October 23, 1981,

issue of The Boston Globe. Richard A. Knox, The Globe's medical

writer, felt compelled to write the explanatory article because he

and The Globe's ombudsman received a number of phone calls and questions

109623



after The Globe published parts of the Washington Post series.

The three complaints are dealt with separately here.

The Washington Post

The series: The Post series consisted of four articles and a number of
sidebars about the National Cancer Institute's Phase One testing program
for experimental cancer drugs. The Phase One program is the first
phase of human testing after laboratory tests have shown some results
against cancer in animals. The Post described its series as follows 1in
the first article:

A one-year study by The Washington Post has documented

620 cases in which experimental drugs have been implicated

in the deaths of cancer patients.... And they amounted to

merely a fraction of the thousands of people who 1n recent

yvears have died or suffered terribly from cancer experiments
conducted in the nation's hospitals.

The Post devoted its first two articles to case studies of 21
of the experimental drugs tested under the NCI's Phase One program.
The third article focused on one of-the clinics in which experimental drugs
are used. The fourfh arficle described the slow path of an experimental

drug from hunch to the point where it can be used in human experiments.

The Post's response to the complaint: Ben Bradlee, editor of The Post,

said it was unsophisticated to take Dr. Kerman's complaint seriously.

He implied that the complaint was part of a '"full court press' mounted
against the articles by ''the cancer establishment.' He noted that the
complaint did not allege inaccuracy and said, "I see no reason why, in the

absence of anything like a specific charge, The Washington Post or any of

its staff should share its thinking and insights or anything else with you."

1098735



Staff{ replied that the complaint did allege that the articles were
unfair and that unfairness, as much as inaccuracy, was a conce}n of
The News Council. Mr. Bradlee replied that the complaint, to the
extent that it implied that the cancer series was not fair or not in
the proper context, differed little from hundreds of other complaints
he received in the course of a year. He said, "If yoﬁ want to investigate
us, be my guest,' but he did not offer his thinking or that of his staff
on the allegations in the complaint. That being the case, Council staff
did not consider that his second response differed significantly from
his first.

The Council received on April 6 from Vincent T. DeVita, director of
The National Cancer Institute, a 52-page list of what he called "inaccuracies,
omissions, or distortions of fact' in the Post series. Council staff was
concerned that the list might consist of new criticisms that The Post had
not had an opportunity to answer. However, it appeared from references
within the DeVita list that the gravamen of the criticisms had been
commmicated to The Post in one or more of three letters from Dr. DeVita --
one that was published in The Post October 19, and two others dated
October 19 and 21, which were not published. Nonetheless, the appearance
of the DeVita criticisms at the last minute led Council staff to try
again to elicit a response from The Post to the DeVita complaints and to the
original Kerman complaint. Richard Cunningham called Mr. Bradlee April 9;
told him about the DeVita material; said he was uncomfortable about not
having a response from The Post, and offered to make himself and the
material available to receive a response from Mr. Bradlee ané/or his
staff. Mr. Bradlee declined. He said it ought to be clear that Dr.

DeVita had an axe to grind.

1098230



-6-

Mr. Cunningham sent a copy of Dr. DeVita's criticisms to Mr.
Bradlee. Mr. Bradlee replied with a letter noting that in his view the
DeVita material did not constitute a challenge to the accuracy of the
series and that the complaints had been largely dealt with in a

statement from Dr. DeVita published by The Post.

The complaint against ABC News .

The program: The ''20/20" segment against which the complaint is directed

was an hour-long program entitled, "“The War on Cancer: Cure, Profit or

Politics?" The program opened with the question:

The national war on cancer -- ten years and $10 billion

of your tax money, sophisticated research, free-flowing

federal grants, power politics, relentless publicity, and

public pressure for a breakthrough -- has it done any good?
Critics charge scandal, cover-up, manipulated statistics,

monopoly of research funds, and they say worthy researchers

with innovative treatments are harassed, stifled, discouraged.

Hugh Downs said:

...10 years and $10 billion later, we are in the midst of a
cancer epidemic. Both the incidence and the death rate from
cancer have climbed higher than ever before. Why so little
progress after so long a battle? Well, here with our report
1s Geraldo Rivera.

Rivera reported:

...So despite sophisticated new technology, and despite

the expenditure of billions of tax dollars, the odds today
are the same one-in-three odds that faced the cancer patient
back in May of 1958... But cancer is not just a disease, it's
a political and economic phenomenon, a $30 billion-a-yecar



business -- one that reaches deep into the halls of Congress,
deep into the national pocketbook, and deep into the soul of
the nation.

Mr. Rivera reported that an interlocking leadership existed between

the National Cancer Institute and the American Cancer Society. That

interlock, critics said, created a monoply on cancer research funds and

information. Mr. Rivera outlined the stories of Dr. Stanislaw Bruzynski

and Dr. Joseph Gold, who were allegedly frozen out of funds and credit

for their innovative efforts to find new cancer therapies. Mr. Rivera

outlined what he called "press misbehavior'" in hyping the promising cancer

therapy, Interferon. He concluded the program:

Declaring our so-called war on cancer 10 yvears ago was a grand
public relations gesture, but as every year passes without
victory, frustration and fear continue to mount. And as the
multi-billion-dollar campaign enters its second decade, all

of us -- the scientists, the politicians, the press, and the
people -- have to be more careful, because, it's been said,
in all wars -- and that includes this figurative one -- the

first casualty is often the truth.

The response of ABC News: George Wztson, vice president of ABE News,

supplied The News Council with a complaint about the "20/20" program

from Dr. Robert P. Hutter, president of the American Cancer Society, and

his answer to that letter. Since the Hutter letter is more specific in

its complaints than the Kerman complaint to The News Council, both it

and Mr. Watson's response are incorporated into this report as a fair

insight into the network's defense of the program.

Dear Mr. Goldenson (Chairman of the Board and Chief Execcutive
Officer, ABC-TV):

Cancer is the discase most feared by people all over the
world. Thus the television news media must be especially
careful not to create undue fear or hopelessness in current
patients or those rccently treated. This is why the American



(096739

Cancer Society is decply concerned with a recent ''20/20" special
program on cancer.

The program's opening assumptions began with: 'We are
in the midst of a cancer epidemic."

This is a totally inaccurate thesis. The United States is
most definitely not in the midst of a cancer epidemic. Except
for lung cancer, 85 percent of which is caused by the smoking
of cigarettes, the age-adjusted death rate of almost all
cancer is flat or declining. Actually, five-year survival
of all cancer patients with serious cancer in the the United
States has now risen to 45 percent.

It is important to separate lung cancer deaths from those
of other forms of the disease, because these tumors are highly
fatal. Yet the cause of the great majority of lung cancers
is completely controllable through personal life styles.

This basic truth was obscured by '""20/20." When Dr. Vincent
DeVita, Director of the National Cancer Institute, tried to
explain this to Mr. Rivera, the latter asked: 'Aren't we
playing games?"

Mr. Rivera described cancer as a 'thirty billion dollar
a year business." This sounds sinister. What does it mean?
This was never explained. Since the program dealt in the
main with cancer research, it might have pointed out that the
total research budget of the Society is currently $55 million
annually; and the total research portion of the budget of the
Institute is $600 million a year. This money is divided
among hundreds of scientists and physicians. The Society's
average grant to researchers is about $63,000 a year.

Dr. Samuel Epstein was introduced on the program as a
"world renowned expert of the politics behind cancer research."
Dr. Epstein went on to say that "our ability to treat and cure
the major cancer killers Has not materially advanced for
decades." This is completely false and a disservice to the
thousands of patients undergoing treatment at this time. In
the past decade alone, the longterm survival rate for 17 out
of 35 sites of cancer has increased significantly among U.S.
men and women.

Dr. Epstein's accusation of "overlap in virtually every
single area of boards, committees, grants, even publications"
between the Society and the Institute is also completely
inaccurate. The Society receives no funds from the Institute
as a matter of policy. And there is no representation on its
board or committees by members of the Institute. This practice
ceased four years ago. With this misinformation Dr. Epstein
posited a ''cancer establishment'' on ''20/20."

Building further on this wrong evidence, ''20/20" devoted
undue emphasis to the work of Dr. Stanislaw Bruzinski and Dr.
Joseph Gold, identified as researchers with so-called cures
slighted by the "cancer establishment." Dr. Bruzinski practices
entirely within the state of Texas and has not submitted his
drug to the Federal Food and Drug Administration. Dr. Gold's
substance is currently under clinical investigation by the



1698200

Institute, again a fact unreported by ''20/20."

A viewer of the program could easily misconstrue that
the purported therapies offered by these two physicians
provide the panacea to cancer. What a shocking piece of
information to offer cancer patients. Each year hundreds
of applications for grants are turned down for lack of
funds or proper protocols. Why single out these two cases
as the possible answer to cancer?

In the past, ABC has shown sensitivity in this area. We
hope that there may be an opportunity to present a balanced
portrayal of cancer control to your vast viewing audience.

We would be more than pleased to work with your staff toward
that end.
Sincerely yours,
Robert V. P. Hutter, M.D.
President (American Cancer Society)

Dear Doctor Hutter:

Leonard Goldenson asked me to respond to your letter about the
program “'The War on Cancer: Cure, Profit or Politics?" which
was broadcast by ABC News as a special report on ''20/20'".
Since the broadcast last October, we have recently received

a number of similar letters from various affiliates of the
American Cancer Society. I want to address this correspon-
dence at some length because of the seriousness of some of

the charges made and our concern that the purpose and pro-
cedures we employed in maRing the program are better under-
stood.

Let me begin by saying that the program was the result of
many months research and careful documentation. Several
hundred physicians and researchers were consulted. Our purpose
was to examine issues involving policies, politics and attitudes
toward cancer research and funding. The program did not en-
dorse any form of treatment, established or experimental, and
that point was emphasized in written replies to viewers who
wrote or telephoned ABC News about it. We are acutely aware
that desperate or distraught persons may seize on any information
that seems to offer hope, or at the other emotional extreme,
hopelessness. At the same time, we do feel an obligation to
inform the general public about significant issues affecting
its health and welfare. Thercfore, we believed that the broader
public interest was in fact served by forthrightly dealing with
the topic. TIndeced, we felt that this area of investigation is
of great concern and has been largely neglected. -

Let me now turn to the specific points of your letter an
take them in the order that vou raised them:

1) When speaking of a cancer "epidemic,” we primarily
had in mind the incidence of the discase. While there 1is, as



-10-

we reported, a ''confusing array of statistics from a variety
of sources,'" we concluded that '‘epidemic' was an accurate
word to describe the increasing incidence of cancer.

We also observed that not only had the incidence in-
creased, but that also the death rate of cancer was rising.

We consulted many statistical sources. To take one con-
clusion from the ACS publication, ''Cancer Facts and Figures,
1981," "There has been a steady rise in the age-adjusted
death rate."

We decided we could not ignore the death rate from lung
cancer because it happens to be the greatest killer of all.
Additionally, we did not feel the death rate could be excluded
just because some preventative measures are known.

While the statistics we reported are bleak, we also noted
at the beginning of the program significant progress in treating
some forms of cancer. Both Dr. Vincent DeVita, Jr., director
of the National Cancer Institute, and Dr. Frank Rauscher, Jr.,
of the American Cancer Society, pointed out the accomplishments
of cancer research. The correspondent, Geraldo Rivera, also
recognized the progress made in treating several forms of cancer.

2) You questioned Mr. Rivera's statement that cancer is
a "thirty billion dollar a year business.' That described
the total cost our society pays in detection, diagnosis,
treatment, research and economic loss to individuals and the
economy. I would agree that 'business' is a rather loose
word in this context and should have been explained more fully.
The statistic itself, however, is substantiated by our research.

3) Dr. Samuel Epstein's assertion that "‘our ability to
treat and cure the major cancer killers has not materially
advanced for decades' refers back to the statistical question.
Dr. Epstein is discussing the major killers such as lung
cancer where there has beén little or no progress according
to the statistics.

4) On the matter of whether a cancer "‘establishment'
exists, we were convinced that it does. In a general sense,
establishments can be found in virtually all government,
institutional, corporate or organizational endeavors.
Specifically, there does appear to be substantial overlap on
the boards and committees of the National Institute and the
American Society. For example, when we cross-referenced the
ACS advisory board members with the NCI Research Index we
found that of 169 advisory board members, six were employed
by the NCI, and that 84 persons were recipients of a total of
184 grants.

5) On the work of Dr. Stanislaw Bruzinski and Dr. Joseph
Gold, ABC News did not endorse or debunk the work of either.
We focused on these two doctors and their experiments because
they were illustrative of what we believed were important issues
concerning the funding and encouragement of cancer research.:

We discussed both the apparent positive results of their woxk

1096741



Ll

-11-

and the criticisms expressed by other cancer specialists.

We did not portray their work as the ''possible answer to cancer."
We did ask the question whether potentially significant research
is being effectively supported. In responding to inquiries

from the public, we emphasized that the program ''does not en-
dorse any specific therapy or treatment for cancer, as this

i1s a medical decision between patient and physician."

Since the program was broadcast, we have learned that
important members of the international commmity of oncologists
will be joining certain U.S. colleagues in a clinical
evaluation of both treatments. It is my understanding that
Dr. Bruzinski will soon submit various peptide compounds to
the Food and Drug Administration. As for Dr. Gold, we are
aware of three clinical trials approved by the F.D.A. It
is our further understanding that these results are to be
presented at a forthcoming ASCO meeting. We stated that

- hydrazine sulfate was recently used in clinical trials.

Finally, I would like to make several observations in
response to your more general concerns and similar ones
expressed in other letters from affiliated groups. There
seems to be an implication that we should report only the good
news about cancer research and treatment. We have reported
positive aspects many times and shall continue to do so in
the future. At the same time, we cannot ignore more critical
or even negative aspects of the subject. Our responsibility
is neither to encourage nor discourage the public. It is
simply to provide information on which informed citizens can
reach their own conclusions. Another implication in some
letters to us suggests that we have a special obligation to
amplify the voices of the medical and bioscientific community.
They are in fact often heard on ABC News broadcasts, and indeed
in the program to which you object, virtually all of the voices
are those of physicians and scientists, even if they are ones
with which you disagree. It is a debatable subject” of enormous -
consequence to all citizens.

We are committed to accuracy and fairness in all of our
reporting, and to stimulating debate on important issues. We
believe those commitments were met by the program. You can be
assured that in future reports we shall be attentive, as we
have in the past, to the activities and views of the American
Cancer Society.

Yours Sincerely,
George Watson

F0GE247



Council action: Hard-hitting reporting on the battle against cancer has

been overdue. The news reports complained of represent attempts to
provide that kind of reporting.

The News Council finds that it is neither necessary nor desirable to
establish special standards for the reporting of medical research in
general or cancer research in particular. However, it is most important
to be accurate and fair in reporting these fields.

The Council rejects the suggestion of the complainant that the medical
and bioscientific communities are somehow cheated in the arena of public
discussion of their programs. The press has developed some specialized
reporters and editors competent to handle the complexities and subtleties
of bioscientific subjects. The bioscientific community has developed
public relations skills. Unfortunately those skills have often been used
to limit rather than increase public discussion of the cthical issues in
medical science. The cancer research program appears to both of the
experts employed by The News Council to be one of the areas in which there

has been too little public discussion.

The complaint against The Washington Post

The News Council commends The Washington Post for spending months

of reporting time on a series of articles focused specifically and in
depth at the complex and little known experimental drug testing program
of the National Cancer Institute.

Unfortunately The Post adopted a sensational, accusatory tone and

failed in some cases to supply information that would help the reader make



.
]

<

up his or her mind independently about the issues involved in the experimenta
drug program.

As one example of the inappropriate tone of the articles: 'Cancer
did not kill Sheri Beck. Her treatment for cancer did. She died of
congestive heart failure brought on by Mitoxantroné, an experimental drug
derived from a dye used in ballpoint pen ink." The article does not
report what the Beck child's doctor said: That the child was not responding
to any other chemical therapy; had rcceived maximum radiation treatment,
and had survived under treatment with Mitoxantrone with a diminution of
tumor size for five months before her death. The mention of ballpoint
dye is egregious. Many drugs are related to harmful substances --
nitroglycerin to explosives, coumadin to rat poison, and the cancer drug,
MOOP, to mustard nerve gas -- yet the reporters mention the relationship
of Mitoxantrone to ballpoint ink three times. Furthermore, they report
at one point that the drug changes the colors of bodily secretions; so do
a number Qf other conventional drugs.

The Post series left no doubt that the writers found it unaéceptable
that some experimental drugs were continued in testing long after the Post
writers thought they should be discontinued. But the Post writers,
perhaps because they are not science reporters, did not present the NCI's
explanation of how a drug might legitimately be under test against one
type of cancer long after it had proved ineffective against other types:
the NCI selects 6 to 8 of the more than 100 types of cancer for testing.
Tests are conducted in 30 patients with each type of cancer, and they are
tested at different dose levels and different schedules of administrafion.

With only two dose levels and two schedules of administration almost

74



-1&-

1,000 patients are required and the full test may take years.

Similarly the Post writers in many cases use numbers to draw a
negative picture of a drug when numbers might be used to draw a positive
picture. As an example Dr. Vincent DeVita, head of the NCI, cites the Post
report that Mitoxantrone had been tested on 586 people with only one complete
and five partial responses -- and many cases of heart toxicity. The Post
failed to note that the reporting was complete on only 314 patients --
not 586 -- and The Post did not report -that the one complete response and
three of the partial responses were among a group of only 84 terminal breast
cancer patients, a quite different picture of the drug, which is still
considered promising as an anti-cancer therapy. In general The Post does
not put the number of drug-related deaths it discovered into a context that
might suggest what is an appropriate number of deaths.

The reporters also point out that some of the drugs they judge to be
unacceptable were on a "high priority'" list created by Dr. DeVita. They
do not describe the prccess by whicg thcse drugs were selected for testing
from hundreds of other experimental drugs, nor do they make clear that ”high
priority" indicated only that the drugs had had some effect against animal
cancers, not that they had aroused unusual hgpe that they might be effective
in humans.

Furthermore, the Post writers do not emphasize adequately that therapies
now accepted in cancer treatment once produced the same kind of side effects ’
the writers deplore; or that any response at all in a terminally ill
patient may warrant using a drug in combination with others. Nor do the

writers provide adequate informaticn on animal testing of experimental



drugs or on the system that does exist to supervise testing:

It 1s a significant demonstration of accountability that The Post
did publish well displayed along with the third article in the series a
protest by the head of the NCI and that it did publish letters to the editor
critical of the reporting.

¥rile The News Council cannot accept the broad charges of the com-
plainant against the useful and important Post series, it does find the series
flawed to some extent by sensationalism and failure to supply important
information that would allow the reader to put the defects of the testing
program into reasonable context. Thé series, therefore, fzlls below The

Post's own standards for journalistic’ fairness.

Concurring: Abel, Ayers, Benson, Brady, Hornby, Huston, Isaacs, Pulitzer,
Scott, van den Haag and Williams.

Complaint against Mother Jones

Action on this complaint has been deferred.

Cemplaint agairnst ABC News ''Z0/20"

Dr. Kerman complained that ''20/20" unfairly and irresponsibly
de-emphasized the benefits of cancer research and overemphasized
a couple of "scientifically unproven drugs and methods.' Dr. Robert
P. Hutter, president of the American Cancer Society, charged mcre:
specifically that the program was wrong in saying that cancer is cpidemic

in the United States; in implying that our ability to treat and cure cancer

109626b



VLl

_16-

has not advanced, and in suggesting that the American Cancer Society

and the National Cancer Institute have formed a monopoly on cancer
research funds that has denied a chance tc &t least twc 1esearchers with
promising therapies.

The News Council commends ABC News for investing months of reporting
time in what ''20/20" calls a '"hard, cold look'" at the '"well intended efforts"
of the national war on cancer.

The impression comes through clearly that ''20/20" believes that
although billions of dollars have been spent, little progress has been
made, and that fault lies with a cancer "establishment' consisting of the
American Cancer Society and the National Cancer Institute. However, the
program's use of innuendo and its failure to supply adequate samples of
contrary views raises suspicion about the validity of that message.

The program makes statements that cancer is ''no longer the other
guy's disease;" that we are in a cancer epidemic, and that cure rates have
not imprcved. Yet there are no fig;res from biostatisticians who would
dispute those conclusions; "epiaemic” has a specific meaning not justified
by the present incidence of cancer, and viewers are not given an opportunity
to hear and judge for themselves the NCI's argument for leaving 85 percent
of lung cancer out of the death rate statistics.

An example of tilting the information is provided by the "20/20"
treatment of Dr. Frank Rauscher's assertion, 'We're winning this war..."
The reporter translates that statement into a ''claim that victory is at
hand.*"

"20/20" clearly believes that the NCI-ACS "monopoly'' has shouldered

researchers with promising therapies out of the path of research grants and

109624



has denied them recognition. The report appears to place thé blame on
the peer review system, which, whatever its shortcomings, 1s essential
to the prudent expenditure of research funds and to the reliable evaluation
and supervision of research.

The report did not answer any number of "why" éuestions as it detailed
the difficulties of two cancer researchers in obtaining funds or
peer acceptance of their work. Such failure, which frequently occurs
in adversarial reporting, tends to detract from the believability of the
reporting.

The ABC News response to Dr. Hutter indicates that the program's
treatment of two outsiders with promising therapies did prompt queries
from the public about those therapies. Those calls illustrate the sensitivity
that news media must take to the task of reporting on medical research.

A news program that takes a point of view has a right, The Council
has held, to marshal fact in support of that point of view. However, the
producers must be accurate and fair.

The Council rejects the charge that ABC was deliberately unfair.

However, it finds that this program fell short in accuracy and responsibility.

Concurring: Abel, Ayers, Benson, Brady, Hornby, Isaacs, Pulitzer,
Scott, van den Haag and Williams.

Dissenting; Huston

Dissenting opinion by lluston: The majority of The Council has rejected

what it said was the ‘'charge that ABC was deliberately unfair." I cannot
concur. The complainant never charged that "ABC was deliberately unfair."

In fact, the precise nature of the complaint was never defined to my

1096248



Ll

_]8_

satisfaction. Even David R. Zinmerman, the science writer who was employed
by The Council to examine the ccrplaint, noted: "The original complaint
and its restatements are imprecise."

In my opinion, The Council must make a great effort to define the
precise nature of ecach complaint. I have long suggested that forms be
used as a starting point and that complainants be required to pinpoint
tteir particular problems. Only then, can The News Council responsibly

address the concerns. Anything less is shooting in the dark.

April 23, 1982

IR AR



February 1, 1982

Mr. Richard P. Cunningham
Associate Director

The National News Council
Gne Lincoln Plaza

New York, New York 10073

Jear Mr. Cunningham:

This is in reply to your letter of January 19th in which you
requested a wziver of rights claim form to sue the news agencies about
which 1 have complained. [ have signed this waiver and am returninag
it.

In regard to letters to The Post concerning this matter, I can
assure vou that there was a flood of letters protesting the articles,
particularly on the drug evaluation program of the Nationel Cancer
Institute and also on the rather harsh treatment afforded te Dr.
bDeVita during the Hatch/Hawkins Congressional Hearinas. There were
any number of letters to the editor and commentary in such prestigious
scientific journals as Science reporting dismay concerning this
matter,

Very sincerely vours,

H. O. Kerman, ".D.
President

HDK :cb
Enclosures

cc: Vincent T. DeVita, M.D.
sane Henney, M.0.



The National News Council One Lincoln Plaza « New York, N.Y. 10023 « (212) 595-9411

WAIVER

I, Dr. Herbert D. Kerman ~, individually

and on behalf of the Association of Community Cancer Centers

b

waive any claim for libel or slander against anyone who
provides The National News Council with information concemn-

ing my complaint against Mother Jones, ABC-News, The Washington Post.

I also hereby waive any claim against The National News

Council, its members and staff, and against any medium,
electronic or printed, for the publication of information
acquired by The Council concerning my complaint or includéd
in The Council's report of its proceedings concerning my
complaint. ‘
I declare that no court or administrative action based
on the subject matter of my complaint is now pending, and
I hereby waive any right I may have to bring such action.
In the event that The National News Council finds

this complaint unsuitable for adjudication, this waiver

will cease to be binding.

signed, [ WM

By

i’tf j-_g.zg_

Date

b098ztl



arkoa

The National News Council One Lincoln Plaza * New York, N.Y. 10023 » (212) 595-9411

January 19, 1982 vvjl/c/[_,v‘

| P g
Herbert D. Kerman, M.D. @yr&\ @

President

Association of Community Cancer Centers
11600 Nebel Street, Suite 201
Rockville, MD 20852

MEMBERS
Norman E. Isaacs
Chairman
Dear Dr. Kerman:
William H. Brady, Jr.

Vice-Chairman The News Council staff is investigating your complaints against
S. William Scott The Washington Post, ABC-News and Mother Jones. We have asked
Treasurer all three for responses to your charges.
B A Bell Jr I just realized that we have not asked you to sign a routine
Jeffrey Bell waiver of your rights to sue the news agencies against which
Lucy Wilson Benson you have complained. Enclosed please find a waiver form. I
Joan Ganz Cooncy hope you will sign it and return it to me. The purpose of the
t’o’:’g?‘é‘:ﬁ' one waiver is to allow editors and news directors to answer Council
William H. Hgomby inquiries candidly without any fear that their answers may be
Margo Huston used against them later in a court or before a regulatory agency.
Re” + C. Maynard )
Re —ller It would be helpful if you would detail whatever efforts you
gf:fsls;ui‘:““' and others made to obtain redress from ABC-News and Mother
Ernest van den Haag Jones for the defects you found in their reports. It 1s clear
Franklin H. Williams that The Post did publish a rebuttal letter. Were there other
such Tetters to The Post that you know of?
Cordially,
STAFF

William B. Arthur

Executive Director _ iy g .
A.H. Raskin /»Zeﬁau,q ‘)‘({LLLLL;(aLO&\ .

Associate Director
Richard P. Cunningham

Richard P. Cunningham Associate Director

Associaie Director

RPC:cc
encl.: waiver form

10ag75617



