ol

T1LATLT7

ORAU-30048

ORINS|ORAU Total Body Irradiation;

Program Correspondence, Articles
1981, 1982




e
////’
October 6, 1581

" C. C. Lushbaugh, M.DX\
tedical & Health Sciences Division
Oak Ridge Associated Universities
Post Office Box 117
Oak Ridge, Tennessee 37830

Dear Lush:

I became greatly disturbed when I heard of the malignant article
in. "Mother Jones". I finally found a copy of the article but I ap-
preciate having you send me the reprint.

As I related to you, I was involved with Andy in the original de-
sign concept of the medical experiment. As you are aware, Andy's
original interest was the effect of low dose whole body radiation.
There is a body of information concerning the effects of low dose
radiation which is certainly well documented in the older literature
and has been present for many many years. I have used it myself with
Kayne Rundles at Duke on occasion using orthovoltage radiation. The
experience at Memorial in the early days using the Heublin room was,
of course, ancther attempt and there are many others. Andy's initial
interest though was in the radiobiologic effects of extremely low dose
radiation as the capability. to.do this had not been previously present
and by the use of the facilities at 0Oak Ridge and utilizing artifically
produced radioactive sources, both cesium and cobalt, a variety of dose
rates could be developed. Hi dose total and partial body radiation has
been widely used and there is even now a resurgence of interest in this
technique. I do remember a number of conferences held at Oak Ridge
where I acted as a consultant and actually advised on the dose rate to
be used. Unfortunately, my files on this work were destroyed and I do
not have the information available, but I'm sure the files at Qak Ridge
would contain this information.

Later NASA became involved simply because they were interested in
the effects of space radifation. It just so happened that the General
Electric facility here in Daytona was interested in this aspect as well
and I became a consultant to NASA in this regard and had a number of

REROSITORY dﬂbé% éeég & é: Lociner, o MucaZiov
2 z: . > N
CoLECTION b5 L0y 75 4t by Do s i

BOX Ne.

FOLDER __ QL ALl - 3004§

109844y



C. C. Lushbaugh, M.D.

October 6, 1981
Fage 2

conversations with their investigators, as well as a visit to their
space radiation laboratory in King of Prussia, Pennsylvania. They
were interested in possible effects of space radiation on manned space
vehicles and, of course, you further developed data in this arca. 1
can assure you that there was never any interest in the use of human
patients that was directed to other than medical biological results,
and the information obtained on radiation effects that ifASA was in-
terested in was certainly a serendipitous side effect. I, of course,
realize that they later supported and funded some-of the program.

Hy greatest concern is the fact that Gould Andrews' expertise
and reputation is being threatened in this instance. Those of us
who knew and worked with Gould know that he was not only a medical
scientist of highest caliber, but was also one of the most compas-
sionate physicians that I know and was an authority on oncology as
vell as hematology. The present criticisms of the use of certain
patients, particularly the Sexton child, and the implications that
patients were uninformed of experimental therapy, is entirely fal-
lacious. During all of my asscciations with Cak Ridge, the patients
and their families were informed specifically of the experimental
nature of treatment and the patients were selected after group confer-
ences and were patients where standard current accepted therapy had
failed or was not indicated. In addition, the allegations of no peer
review, or inadequate peer review, are simply erroneous. There was
reer review with committees from all of the universities that supported
the entire program as you well know. This was not of the same intensity
that presently exists in the NCI, but they were present.

This entire article .in "Mother Jones” is an example of “investiga-
tive reporting” with the objective to provide sensation and distort facts
and conditions rather than expose mismanagement or incompetency.

I think the article in "Science" which relates remarks of a number
of current prominent oncologists were rather mixed, but in general con-
firm that standard therapy, at least for the Sexton child, was utilized
and that the experimental aspects of treatment were, although unusual
by today's standards, were certainly provocative and well worth investi-
gating. In some instances I believe their statements were out of context
and they probably were unaware of the total program or the specifics of
the individual case. In any event, I certainly wish to convey to you
that if there {s anything at all that I can do to aid in this matter,
please do not hesitate to let me know.

Sincerely,

H. D. Kerman, M.D.
President

hOoK:cb

cc: Frank Comas, M.D.



L

SCIENCE Vol. 213, No. 4512 September 4, 1981 p. 1093

Humain‘ Guinea Pigs at Oak Ridge?

Scientists respond to a report that they used cancer patients
~ to test man's tolerance of radiation in space

The investigations subcommittee of
the House Committee on Science and
Technology is planning to hold hearings
later this month on a report that got a lot
of attention on 20 August: a charge that
during the 1960's cancer patients at a
small clinic linked with the Qak Ridge
National Laboratory in Tennessee may
have received unnecessary doses of
gamma rays in an experiment aimed at
learning just how much radiation astro-
nauts could tolerate before becoming
sick and choking in their oxygen masks.
The hearings will be chaired by a Ten-
nessean, Representative Albert Gore, Jr.
(D).

Oak Ridge officials were caught some-
what unprepared when the author and
publisher of the report, Howard Rosen-

interviewing officials, and reading
*‘thousands of pages'* of government
documents.

The 20 August press conference made
a splash on the national evening news.
Among those who spoke before the cam-
eras were Mary Sue Sexton, distraught
mother of Dwayne, the 6-year-old Ten-
nessean who died at the hospital in 1968,
Karl Morgan, former chief health physi-
cist at Oak Ridge, who said he felt *‘sor-
row and dismay"' that he had once sent a
friend to the Oak Ridge clinic; and Peter
Wiernick, a physician from the Balti-
more Cancer Center, who said that he
thought the clinic made a mistake in not
telling patients about the uses to be made
of the radiation research. He also
thought the Sexton child might not have

Rosenberg claimed that the cancer program
was “corrupted” by the desire to find data
for NASA, and that patients were given

nontherapeutic doses of radiation.

berg and Mother Jones magazine, held a
press conference before network televi-
sion cameras in Washington, D.C. A
spokesman for the medical division at
Oak Ridge, Wayne Range, essentially
denied the thrust of the article, but chal-
lenged few of the facts. (The hospital
itself has been closed since 1974.) Al-
though the National Aecronautics and
Space Administration (NASA) did pay
for some of the research, Range said, its
involvement was passive. Cancer thera-
‘py given at the hospital, he claimed, was-
a standard variety for 1965, and all that
NASA gained was an opportunity to
examine some patients’ records.
Rosenberg's report focused on the
case of Dwayne Sexton, a child with
acute leukemia who was treated at the
QOak Ridge Institute of Nuclear Studies
between 1965 and 1968. The author ex-
plained that Sexton was the only one of
*‘at least 89 cancer patients . . . system-
atically exposed to large doses of radia-
tion between 1960 and 1974 in two spe-
cially designed chambers’* whose record
he was able to reconstruct. Rosenberg
said he had spent 18 months canvassing
Tennessee for information on patients,

L0961 qb

received normal care in that he was not
given a standard course of chemotherapy
before other, untested therapies were
used.

According to Rosenberg, doctors at
the Oak Ridge Institute of Nuclear Stud-
ies who treated Sexton between 1965 and
1968 *‘belatedly began treating Dwayne
Sexton with chemotherapy’® only after
they tried and failed to help him with an
unusual experiment in immunology. Ro-
senberg also stressed that Sexton was
later given a large dose of total-body
radiation and sent to recover in a radia-
tion chamber (not in operation) used to
treat other patients. Beneath the cham-
ber was an area where animals were
kept. When the room was in use, they
were exposed to gamma rays along with
patients. Rosenberg suggested that peo-
ple like Sexton, highly susceptible to
infection, could have been exposed to
dangerous bacteria. Sexton did, in fact,
die of strep and staph infections, a com-
mon pattern for acute leukemia patients.
Oak Ridge officials insist that bactenia
from animals were not a problem, since
the chamber was the cleanest area in the
hospital. .and no animals were present

until 1969, the vear after Sexton's death.
The animals had a separate air supply
system. Cages and debris were moved
through hallways where patients walked.
but laboratory officials say there was no
risk of contamination because the trash
was kept in airtight plastic bags.

Rosenberg released other documents,
including the summary of an unfavorable
review given the clinic by the parent
agency, the old Atomic Energy Commis-
sion (AEC), in 1974. According to the
AEC summary, the clinic's facilities
were ‘‘substandard with respect to li-
censing and accreditation ‘guidelines,”
the entire medical division was *“‘essen-
tially isolated from the critical climate of
academic clinical investigation,”” the
main laboratories were inadequate, and
the hematology program was particularly
deficient. The irradiation programs were
declared to be “*without adequate plan-
ning, criticism, or objectives.'’ The bone
marrow immunology program was cited
for *‘severe criticism™ because *‘cthical
questions were raised with respect to the
protocols employed. . . .”’

In addition, Rosenberg cited the fact
that NASA financed some of the clinic’s
equipment and paid the salaries of some
researchers. He claimed that the cancer
program was ‘‘corrupted’” by the desire
to find data for NASA, and that patients
were given nontherapeutic doses of radi-
ation.

A team led by Oak Ridge pathologist
Clarence Lushbaugh, now chairman of
Oak Ridge’s entire medical division. was
recruited to study the nausea-inducing
effects of radiation, Lushbaugh analyzed
the records of 3000 patients in 46 hospi-
tals to learn about the dangers that would
confront the astronauts. Qak Ridge was
not the primary source of Lushbaugh’s
information, for it gave radiotherapy to
no more than 186 patients.

The man who was then chairman of
Oak Ridge's medical division and design-
er of the treatment protocols, Gould An-
drews, died in 1980. Speaking in his
place, Lushbaugh now claims that An-
drews made all decisions on therapy and
was in no way influenced by NASA's
concerns. Karl Hiibner, a member of the
hematology staff, said that the therapy
offered at Qak Ridge in the 1960's and
early 1970's was perfectly in keeping
with standard approaches of the day.

(continued)



Range sad. “We are quite proud of
our record. At a lime when patients with
acute leukemia had a survival outlook of
about 6 months to a year. our patients
were surviving on the average something
like 4.5 years.”” The record compares
well with those of other clinical centers
in the 1960’s. Range said.

William Bibb. the former AEC official
in charge of funding the program, said
that the Oak Ridge clinic was opened in
1950 "*to take advantage of some of the
lechnology coming out of the atomic
energy business before it was generally
available.”” The clinic was closed in 1974
for two reasons: other centers nearby
with broader skills were giving compara-
ble medical care, and the meager re-
search output from Oak Ridge no longer
Jjustified the cost. Bibb said that in the
final years. the clinic had only about
seven patients at any given time.

Bibb described NASA's involvement
as minimal. NASA came to him in the
early 1960°s because 1t was worried
about the possible effects of solar flares,
encounters with the Van Allen belt, and
other radiation hazards in space. In 1964,
14 years after the Oak Ridge clinic had
opened, the AEC agreed 1o run a retro-
spective study to collect the data NASA
wanted from its own records and from

. other places. Later on, Bibb said, NASA
agreed that in addition to paying the
salaries of those doing the paper analy-
sis. it would also provide some state-of-
the-art monitoring equipment to record
changes in the vital signs of patients
undergoing whole-bodyv irradiation at
Oak Ridge. Patients sometimes staved 3
days in the specially designed whole-
body irradiation room. a chamber sus-
pended in a concrete cell and flooded
with gamma radiation at a level of about
1.6 roentgens” per hour. With the aid of
NASA’s equipment. nurses could moni-
tor a patient’s pulse and temperature
without entering the room. The data
were examined by the physicians and
then turmed over to Lushbaugh's staff.

NASA also paid for a computer to help -

sort through the voluminous files.

“It would have been as stupid as
hell.”” Bibb said. for NASA to try to get
significant data from the QOak Ridge clin-
i¢ alone. because it treated only 186
patients. Any conciusion based on data.
he said. “wouldn’'t have been worth the
paper it was written on because there
wouldn’t be enough data points to mean
a damn thing.”

Bibb pointed out that much of the
research done for NASA was incorporat-
ed in the book. Radiooiological Facrors

“Roentgens measure ragioaciive eussions, ind rads
measure Josorted radiaton.

1098141

LAl
in Manned Spaceflight. published by the

National Academy of Sciences in 1967.

Nevertheless. he conceded that Oak
Ridge did perform some NASA-financed
prospective studies with cancer patients
between 1969 and 1974, The purpose, he
said, was 0 use the new monitoring
system to-try to find phyvsiological sig-
nals indicating that a patient was about
to become nauseous before the patient
sensed nausea himself. No warning sig-
nals were found. Although the research
was funded by NASA. Bibb insisted that
the space agency had no influence over
clinical procedures.

Hibner specifically denied the charge
that Dwayne Sexton was given improper
treatment. According to the medical rec-
ords, Hibner said. the doctors first ex-
tracted a sample of bone marrow from
the child in July 1965. Then they immedi-
ately started him on a course of chemo-
therapy lasting 17 days. The chemo-
therapy was stopped while they attempt-
ed an immunologic experiment. They

irradiated the child’s leukemic marrow.

cells, injected them into his mother, and
then reinjected fluid from the mother
back into the boy. The hope was that the
mother would produce antibodies o
fight the leukemia. Meanwhile, the leu-
kemia was judged to be in remission,
probably as a result of the first dose of
chemotherapy. For 15 weeks the child
received no chemotherapy. Then the dis-
ease reasserted itself, proving that the
immunologic experiment had failed. The
child was given chemotherapy again.
The remission-relapse-chemotherapy rou-
tine was repeated for five more cycles,
until December 1968.

Then the physicians decided that the
drugs were failing. On 3 December 1968,
the child was given his first and only
radiation: a whole-body dose of 353
roentgens (or 265 rads) over a period of 3
hours and 38 minutes. The hospital rec-
ord states: '‘Definite relapse from the
acute leukemia had occurred. . . . It was
decided to try 10 induce another remis-
sion by giving total-body trradiation. . . .
The patient received 353 roentgens of
exposure. . . . The patient experienced
no adverse effects during the time of the
irradiation and amazingly did not have
any nausea nor vomiting during the time
of exposure or immediately thereafter.
The patient was then kept in as sterile an
environment as possible. . . . [t became
quite apparent that the leukemic process
was still not under control.”” He began to
bleed internally and developed infections
which could not be controlled by antibi-
otics. On 29 Decemoer. a little more than
three weeks after urradiation. he died.

Radiologists at Harvard's Joint Center

for Radiotherapy, at the National Cancer 5

Institute (NCI), and at St. Jude's Hospi-
tal in Memphis, Tennessee (which has a
renowned childhood leukemia programi,
agreed that the treatment given Sexton
sounded reasonable in its context, that of
an cxperimental center in the mid-
1960's. Samuel Hellman of Harvard add-
ed, however, that the record ‘‘doesn't
sound to me like anything that approach-
es conventional therapy.”™ Yet he said,
“*One could make a rationale for its
efficacy, and there are people who be-
lieve in whole-body irradiation.’” Today,
whole-body doses are given only to pre-
pare a patient for a bone marrow trans-
plant, a procedure quite different from
the one tried at Oak Ridge and not in use
then. When large doses (over 100 rads)
are given these days, they are nearly
always focused in small areas and spread
over many days.

Eli Glatstein, chief of the NCI's radia-
tion oncology branch, said, *'l don't
think whole-body irradiation is a particu-
larly good treatment myself, but a lot of
it was done in the 1960’s and 1970’s, and
is still done for certain types of chronic
leukemia.™

Alvin Mauer of St. Jude's Hospital
said that several centers experimented
with whole-body irradiation in the
1960°s, although they never produced
techniques considered useful now. By
the mid-1960's, he said, it was ‘‘pretty
well recognized®’ that chemotherapy was
the standard technique for treating child-
hood leukemia. It was also generally
known, he ciaimed, that the major sanc-
tuary for leukemic cells which could not
be reached by drug therapy was the cen-
tral nervous system. By 1965 St. Jude's
had started a program in which chemo-
therapy was augmented with strong
doses (2400 rads) of radiation to the cra-
nium to kill leukemic cells in the nervous
system. The expasures were spread over
a period of 2¥: weeks. The procedure
was improved in 1967 to include radia-
tion of the spinal cord. From then until
the mid-1970's, Mauer claimed, this was
the standard approach for treating acute
lymphocytic leukemia in children. Al-
though he would not have used Oak
Ridge's techniques. Mauer said. '] don’t
think they were necessarily out of keep-
ing with what other people were doing at
this time."’ ’

Oak Ridge officials have begun to re-
spond 1o questions raised by the 20 Au-
gust press conference, and Bibb said that
he looks forward to appearing at Repre-
sentative Gore's inquiry. for he thinks
the laboratory wil]l benefit from a closer
scrutiny of the record.

—ELIOT MARSHALL



Oak Ridge

Associated Coed Otice Box i
Universities Clab Ridae Tennesse

October 14, 1981

H. D. Kerman, M.D., President
Association of Community Cancer Centers
P. 0. Box 1089

Daytona Beach, Florida 32015

Dear Herb:

» 37330 Pivision

Noedical andd

R P T
{1vax”\§uﬁv.'a»

615/576-3090

I certainly appreciate your thoughtful letter of October 6 in which

you confirm again the high quality of the research done at ORINS under
Gould Andrews' direction. I am forwarding it to Representative Albert

Gore, Jr., who heads the Subcommittee on Investigations and Oversight
of the Committee on Science and Technology and who on September 23, 1981,
conducted hearings on the allegatiomns printed in the "Mother Jones" maga-
zine. Congressman Gore stated after the hearings that these allegations

were '"essentially refuted" by the testimony presented and the extensive

investigation that his staff conducted. While preparations for the

hearings required an inordinate amount of Dr.
others' time, I believe it was worth the trouble because it forced us,
thereby, to review the clinical experience (in which we personally were
not involved). We learned that these studies were never published and
really needed to be reported. We are’'going to try to do that as there

Karl Hiibner's, my, and

seems to be growing interest in total-body irradiation in the therapy of
the acute leukemias and also in bone-marrow transplantation.

Your letter sets the record straight very succinctly and I am sure
Congressman Gore will like to have it. We do not anticipate having to
testify further in this matter but should Congressman Gore need to know

more about those early days, you would be the obvious one to supply that

information.

s

I appreciate your willingness to help.

CCL:fb

o
s
fose)

2
]

Thanks.

Yours singerely,

C. C. Lushbaugh, M. D.



Movemhar 3, 1981

Mr, Norman Iszacs, Chairman
Naticnal News Council

One Lincoln Plaza

New York, New York 10023

Dear Norm:

Recent reports in the redia regarding cancer research have prompted
me to write to you as Chairman of the National News Cauncil to indicate
my dismay and concern in the unfairness of reporting and apparent irre-
sponsibility of the media in some of their presentations. Specifi-~
cally, I refer to the four part series of articles in the Weshington
post by Staff Writers, Ted Gup and Jonathan Meuran, which is now being
widely syndicated. This series concerns experimental anti-cancer drug
research and in coming months the Post apparently will esamine cther
areas of the "Wer on Cancer®. It is my understanding that these
investicative reporters have spent a year and a half in obtaining data
invclving the entire National Cancer Program and Naticonal Cancer
Institute, and future sindlar articles will undoubtedly be forthcaming.
On the same vein a recent hour long critical TV program by A3C's, 20/20
on cancer research and, in addition, an article eppearing in a
periocdical called Mother Jones by Boward L. Rosenberg on alleged human
experimentation for other than medical research at the Cak Ridge
Institute of Nuclear Studies were quite disturbing. All of these
articles have the affect of distorting cancer research efforts and
present a complete lack of understanding of the prcblems involved.

It is my perception that the National News Council was formed by
American journalists as an independent body to hear caomplaints and
criticisms of the media and render unbiased judgments of censure when
necessary. [et me state at the cutset that a mark of professicnalism is
self-criticism, ronitoring, and establisment of professional standards
and ethics of .responsibility and accountability. This should apply to
“the media without any ercsion of the rights of the first amendment, a
right, which’'I fiercely support.

My concern with the Washington Post articles is that they are lurid
recitals of anecdotal incidents of complications and deaths of Phase I

1096149



Mr, Norran Isaacs
Noverber 3, 19kl
Paze 2

studies (toxicity) of drug develormznt of th2 program of the National
Cancer Institute which, while they nay b2 partlally factual, arz written
in a renner as to substantially irpuan the entire effort of dSrug de-
velopirent of the “CI. The positive resulte which have occurred in the
ficht asainst cancer, while renticned, are de—emhasized. The articles
show no evenhandedness or fairness in presentaticn, and are so distorted
as to Zeny the vzry great advances rade in the experimental drug re-
search effort. )

The ASC 20/20 show also de-erphasized the benefits of cancer re-
search and the XNaticnal Cancer Program and enphasized some scientifi-
cally unproven druas and methoads. In essence, a pro and con report vas
lacking. A rore recent TV, MacNeil/ Lehrer report con the same question
vas evenhanied and afforded an mmrtmity for cpen debate between
ecientists with differences of opinion and an opportunity for a reason-
able discussion on controversial issues ensued. This type of presenta-
tion should be enccouraged.

A more flagrant and thorovghly distorted article appaared in Mother
Jones about a research effeort in Oszk Ridge akout which I have intimate
firsthand knowledge, and I can shate uneqvivocally that the article's
implications were false. This latter repert resulted in a congressional
investigation by Representative Albert Gore of Tennessee and, in
essence, refuted the statements of the journalist.

My reason for writing this letter stams fram over thirty years of
involvement in treating cancer patients and their families, and watching
slow but progressive positive results of ever increasing small improve-
rents and sophistication in care, techniques, eguipment and drug manace-
nent of cancer which translates into improved survival and lessened
morbidity for patients. The present interest of the media in cancer and
the way it is being presented results in erosion of confidence and
questions the credibility and integrity of, not only the medical re-
search scientists, but also the practicing comrunity oncologists who
apply the methcdology evolved from the research efforts in the treatrent
of over 85% of all matients with cancer. while the public eagerly
awaits a monurental "breakthrouoh® in cancer managerent, this is more
than likely never to occur and the benefits and progress of treatment
rethods must rely on small increments of increasing knowledge which can
be applied to cancer management only through the present methods of
investication.

It would be my hooe that the media itself, perhaps through the
influence of the Rational News Council, could be urged to develop a nore
evennpanled approach to their reports and give as wuch emhasis to the
ccmassion, quality of patient care and sucport, and concern of the
investicators who overwhelmingly are ccncarned with the humanistic
factors as well as the scientific factors of research which involves

£

0367200



109812

Mr. Norman Isaacs
Rovember 3, 1981
Page 3

p

bioscientific community

patients and their families. The r=lical i
forum end vrder the nzme

and
has little cgrortunlty to be heard in the sar

-\’3
circeastonces as the media, and we can onlv U 9ly on the jourrnalistic
pro'P=ﬂlcn to impose the c‘ua1=c*'~r1:t1cc cf professzicnalism and ethical
btehavicer in jourﬁa11 M.
I am enclosing copies of some of this material for your

inforration.

On a more perscnal note, sare of my Tondazt eworwes are those of
our days in Lovisville and of cur cararaderie znd discuszions in cur
poX=r groun, end hope that I may have an cpportunlt) at scoetime in the

future to renew our Triendship.
With warmest regards, I am

Sincerely vaurs,

¥, D. Rerman, M.D.
Prezident
DK :cb
Enclosures
cc: Lze Morterson
Board of Trustees
bcc: Vincent DeVita; M.D.
Jane Henney, M.D.
Mr. Alan Davis
ENCLOSURES:

10-14 Letter from Dr. Lushbaugh
10-6 Letter to Dr. Lushbaugh
Mother Jones article
Washington Post article 10-18
Washington Post article 10- 19
Science article 9-4 5

B
2

Science article 10-23

J



-2

S/ [£3

: The National News Council Onc Lincoln Plaza * New York, N.Y. 10023 « (212) 595-9411

0

COMPLAINT NO. 198 {Filed November 3, 1981)

HERBERT D. KERMAN
against -
THE WASHINGTON POST, ABC NEWS “'20/20," and MOTHER JONE

Complaint: Dr. Herbert D. Kerman, M.D., president of the Association of
Commmity Cancer Centers, complained that three recent news repofts on
cancer research exhibited unfairness and irresponsibility. He specified

a four-part series in The Washington Post October 18-21, 1981; an hour-

long ABC News ''20/20'" program October 22, and an article in the September-

October issue of Mother Jones.

The Washington Post articles focused on defects in the testing of
g

experimental cancer drugs by the National Cancer Institute. Dr. Kerman
called the articles lurid recitals of complications and deaths which
""may be partially factual,' but "are written in a manner as té sub-
stantially impugn the entire effort of drug development of the NCI." He
said, "The positive results which have occurred in the fight against
cancer, while mentioned, are de-emphasized. The articles show no
evenhandedness or fairness in presentation, and are so distorted as to
deny the very great advances made in the experimental drug research

effort."

Dr. Kerman said, '"The ABC '20/20' show also de-emphasized the benefits

of cancer research and the National Cancer Program and erphasized some

o0
e
o<
[



scientifically unproven drugs and methods. In essence, a pro and con report
was lacking.' He said a more recent 'MacNeil-Lehrer Report" from WNET/
Thirteen on cancer research ''was more evenhanded and afforded an oppor-
tunity for open debate between scientists with differences of opinion

and an opportunity for a reasonable discussion on controversial issues
ensued."

Dr. Kerman said, "A more flagrant and thoroughly distorted article

appeafed in Mother Jones about a research effort in Oak Ridge about which
I have intimate firsthand knowledge, and I cén state unequivocally that
the article's implications were false. This latter report resulted in
a congressional investigation by Rep. Albert Gore of Tennessee and, in
essence, refuted the statements of the journalist."

Dr. Kerman said his concern about the three reports grew out of
30 years of treating cancer patients during which he has seen ''slow

but progressive positive results of ever increasing small improvements

~

and sophistication in care, techniques, equipment and drug management
of cancer which translates into improved survival and lessened morbidity
for patients. He feared that:

The present interest of the media in cancer and the way it

is being presented results in erosion of confidence and
questions the credibility and integrity of, not only the
medical research scientists, but also the practicing
community oncologists who apply the methodology evolved from
the research efforts in the treatment of over 85 percent

of all patients with cancer. While the public eagerly awaits
a monumcntal 'breakthrough' in cancer management, this is
more than likely never to occur and the benefits and progress
of treatment methods must rely on small increments of in-
creasing knowledge which can be applied to cancer manage-
ment only through the present methods of investigation.



1098

It would be my hope that the media itself, perhaps
through the influence of The National News Council, could
be urged to develop a more evenhanded approach to their
reports and give as much emphasis to the compassion, quality
of patient care and support, and concern of the investi-
gators who overwhelmingly are concerned with the humanistic
factors as well as the scientific factors of research which
involves patients and their families. The medical and
bioscientific commmity has little opportunity to be
heard in the same forum and under the same circumstances
as the media, and we can only rely on the journalistic
profession to impose the characteristics of professionalism
and ethical behavior in journalism.

A note on this report: The News Council employed two people with

specialized knowledge to analyze this complaint. They are David
Zimmerman, a free-lance science writer, and Gerald Delaney, director

of Public Affairs for Memorial Sloan-Kettering Cancer Center in New

York. Mr. Zimmerman was recommended by'Barbara Culliton, news editor

of Science magazine and president of the National Association of Science
Writers, after Ms. Culliton discovered that she did not have time to do
the analysis herself. She recoﬁmeﬁded Mr. Zimmerman as an experienced
science writer who enjoyed the respect of his colleagues for his integrity

and his concern with the ethics of science writing. Mr. Delaney was

recommended by Lewis Cope, science editor of the Minneapolis Tribune,

ds a person within the cancer establishment who had enough detachment to

make a reliable evaluation of attacks on that establishment. |
Their analyses were sent to Council members as background.métérial.

So were an article from the January-February, 1982, issue of the Washingfon

Journalism Review and an 'explainer' article from the October 23, 1981,

issue of The Boston Globe. Richard A. Knox, The Globe's medical

writer, felt compelled to write the explanatory article because he

and The Globe's ombudsman received a number of phone calls and questions

Z0u



after The Globe published parts of the Washington Post scries.

The three complaints are decalt with separately here.

The Washington Post

The series: The Post series consisted of four articles and a number of
sidebars about the National Cancer Institute's Phase One testing program
for experimental cancer drugs. The Phase One program is the first
phase of human testing after laboratory tests have shown some results
against cancer in animals. The Post described its series as follows in
the first article:

A one-year study by The Washington Post has documented

620 cases in which experimental drugs have been implicated

in the deaths of cancer patients.... And they amounted to

merely a fraction of the thousands of people who in recent

vears have died or suffered terribly from cancer experiments
conducted in the nation's hospitals.

The Post devoted its first two articles to case studies of 21
of the experimental drugs tested under the NCI's Phase One program.
The third article focused on one of-the clinics in which experimental drugs
are used. The fourfh arficle described the slow path of an experimental
drug from hunch to the point where it can be used in human experiments.

.

The Post's response to the complaint: Ben Bradlee, editor of The Post,

said it was unsophisticated to take Dr. Kerman's complaint seriously.

He implied that the complaint was part of a ''full court press' mounted
against the articles by ''the cancer establishment.'" He noted that the
complaint did not allege inaccuracy and said, "I see no reason why, in the

absence of anything like a specific charge, The Washington Post or any of

its staff should share its thinking and insights or anything else with you."

P096203



Staf{ rcplied that the complaint did allege that the articles were
unfair and that unfairness, as much as inaccuracy, was a conce}n of
The News Council. Mr. Bradlee replied that the complaint, to the
extent that it implied that the cancer series was not fair or not in
the proper context, differed little from hundreds of other complaints
he received in the course of a year. He said, "If yoﬁ want to investigate
us, be my guest," but he did not offer his thinking or that of his staff
on the allegations in the complaint. That Being the case, Council staff
did not consider that hié second response differed significantly from
his first.

The Council received on April 6 from Vincent T. DeVita, director of
The National Cancer Institute, a 52-page list of what he called "inaccuracies,
omissions, or distortions of fact'" in the Post series. Council staff was
concerned that the list might consist of new criticisms that The Post had
not had an opportunity to answer. However, it appeared from references
within the DeVita list that the gravamen of the criticisms had been
commmnicated to The Post in one o£ mo%e of three letters from Dr. DeVita --
one that was published in The Post October 19, and two others dated
October 19 and 21, which were not published. Nonetheless, the appearance
of the DeVita criticisms at the last minute led Council staff to try
égain to elicit a response from The Post to the DeVita complaints and to the
original Kerman complaint. Richard Cunningham called Mr. Bradlee April 9;
told him about the DeVita material; said he was uncomfortable about not
having a response from The Post, and offered to make himself and the
material available to rececive a response from Mr. Bradlee ana/or his
staff. Mr. Bradlee declined. He said it ought to be clear that Dr.

DeVita had an axe to grind.

10982006



-6-

Mr. Cunningham sent a copy of Dr. DeVita's criticisms to Mr.
Bradlee. Mr. Bradlee replied with a letter noting that in his view the
DeVita material did not constitute a challenge to the accuracy of the
series and that the complaints had been largely dealt with in a

statement from Dr. DeVita published by The Post.

The complaint against ABC News .

The program: The ''20/20" segment against which the complaint is directed
was an hour-long program entitled, "The War on Cancer: Cure, Profit or
Politics?'" The program opened with the question:

The national war on cancer -- ten years and $10 billion

of your tax money, sophisticated research, free-flowing

federal grants, power politics, relentless publicity, and

public pressure for a breakthrough -- has it done any good?
Critics charge scandal, cover-up, manipulated statistics,

monopoly of research funds, and they say worthy researchers

with innovative treatments are harassed, stifled, discouraged.

Hugh Downs said:

...10 years and $10 billion later, we are in the midst of a
cancer epidemic. Both the incidence and the death rate from
cancer have climbed higher than ever before. Why so little
progress after so long a battle? Well, here with our report
is Geraldo Rivera.

Rivera reported:

...50 despite sophisticated new technology, and despite

the expenditure of billions of tax dollars, the odds today
are the same one-in-three odds that faced the cancer patient
back in May of 1958... But cancer is not just a disease, it's
a political and economic phenomenon, a $30 billion-a-year

10982071



business -- one that reaches deep into the halls of Congress,
deep into the national pocketbook, and deep into the soul of
the nation.

Mr. Rivera reported that an interlocking leadership existed between
the National Cancer Institute and the American Cancer Society. That
interlock, critics said, created a monoply on cancer research funds and
information. Mr. Rivera outlined the stories of Dr. Stanislaw Bruzynski
and Dr. Joseph Gold, who were allegedly frozen out of funds and credit
for their innovative efforts to find new cancer therapies. Mr. Rivera
outlined what he called ''press misbehavior" in hyping the promising cancer
theraﬁy, Interferon. He concluded the program:

Declaring our so-called war on cancer 10 years ago was a grand
public relations gesture, but as every year passes without

victory, frustration and fear continue to mount. And as the
multi-billion-dollar campaign enters its second decade, all

of us -- the scientists, the politicians, the press, and the
people -- have to be more careful, because, it's been said,
in all wars -- and that includes this figurative one -- the

first casualty is often the truth.

The response of ABC News: George Wgtson, vice president of ABE News,

supplied The News Council with a complaint about the ''20/20" program
from Dr. Robert P. Hutter, president of the American Cancer Society, and
his answer to that letter. Since the Hutter letter is more specific in
its complaints than the Kerman complaint to The News Council, both it
and Mr. Watson's response are incorporated into this report as a fair
insight into the network's defense of the program.

Dear Mr. Goldenson (Chairman of the Board and Chief Exccutive

Officer, ABC-TV):

Cancer is the discase most feared by people all over the
world. Thus the television news media must be especially

careful not to create undue fear or hopelessness in current
patients or those recently trcated. This is why the American



peagztny

Cancer Society is decply concerned with a recent '20/20" special
program on cancer.

The program's opening assumptions began with: ‘'We are
in the midst of a cancer epidemic."

This is a totally inaccurate thesis. The United States is
most definitely not in the midst of a cancer epidemic. Except
for lung cancer, 85 percent of which is caused by the smoking
of cigarettes, the age-adjusted death rate of almost all
cancer is flat or declining. Actually, five-year survival
of all cancer patients with serious cancer in the the United
States has now risen to 45 percent.

- It is important to separate lung cancer deaths from those
of other forms of the disease, because these tumors are highly
fatal. Yet the cause of the great majority of lung cancers
is completely controllable through personal life styles.

This basic truth was obscured by "20/20.'" Wwhen Dr. Vincent
DeVita, Director of the National Cancer Institute, tried to
explain this to Mr. Rivera, the latter asked: '"Aren't we
playing games?"

Mr. Rivera described cancer as a ''thirty billion dollar
a year business.” This sounds sinister. What does it mean?
This was never explained. Since the program dealt in the
main with cancer research, it might have pointed out that the
total research budget of the Society is currently $55 million
annually; and the total research portion of the budget of the
Institute is $600 million a year. This money is divided
among hundreds of scientists and physicians. The Society's
average grant to researchers is about $63,000 a year.

Dr. Samuel Epstein was introduced on the program as a
"world renowned expert of the politics behind cancer research."
Dr. Epstein went on to say that "our ability to treat and cure
the major cancer killers Has not materially advanced for
decades." This is completely false and a disservice to the
thousands of patients undergoing treatment at this time. In
the past decade alone, the longterm survival rate for 17 out
of 35 sites of cancer has increased significantly among U.S.
men and women.

Dr. Epstein's accusation of ''overlap in virtually every
single area of boards, committees, grants, even publications"
between the Society and the Institute is also completely
inaccdurate. The Society receives no funds from the Institute
as a matter of policy. And there is no representation on its
board or committees by members of the Institute. This practice
ceased four years ago. With this misinformation Dr. Epstein
posited a ''cancer establishment' on ''20/20."

Building further on this wrong evidence, ''20/20" devoted
undue emphasis to the work of Dr. Stanislaw Bruzinski and Dr.
Joseph Gold, identified as researchers with so-called cures
slighted by the "cancer establishment.!" Dr. Bruzinski practices
entirely within the state of Texas and has not submitted his
drug to the Federal Food and Drug Administration. Dr. Gold's
substance is currently under clinical investigation by the



1048210

Institute, again a fact unreported by ''20/20."

A viewer of the program could easily misconstrue that
the purported therapies offered by these two physicians
provide the panacea to cancer. What a shocking piece of
information to offer cancer patients. Each year hundreds
of applications for grants are turned down for lack of
funds or proper protocols. Why single out these two cases
as the possible answer to cancer?

In the past, ABC has shown sensitivity in this area. We
hope that there may be an opportunity to present a balanced
portrayal of cancer control to your vast viewing audience.

We would be more than pleased to work with your staff toward
that end.
Sincerely yours,
Robert V. P. Hutter, M.D.
President (American Cancer Society)

Dear Doctor Hutter:

Leonard Goldenson asked me to respond to your letter about the
program '"The War on Cancer: Cure, Profit or Politics?" which
was broadcast by ABC News as a special report on ''20/20".
Since the broadcast last October, we have recently received

a number of similar letters from various affiliates of the
American Cancer Society. I want to address this correspon-
dence at some length because of the seriousness of some of

the charges made and our concern that the purpose and pro-
cedures we employed in making the program are better under-
stood.

Let me begin by saying that the program was the result of
many months research and careful documentation. Several
hundred physicians and researchers were consulted. Our purpose
was to examine issues involving policies, politics and attitudes
toward cancer research and funding. The program did not en-
dorse any form of treatment, established or experimental, and
that point was emphasized in written replies to viewers who
wrote or telephoned ABC News about it. We are acutely aware
that desperate or distraught persons may seize on any information
that seems to offer hope, or at the other emotional extreme,
hopelessness. At the same time, we do feel an obligation to
inform the general public about significant issues affecting
its health and welfare. Thercfore, we believed that the broader
public interest was in fact served by forthrightly dealing with
the topic. Tndeced, we felt that this area of investigation is
of grecat concern and has been largely neglected. :

Let me now turn to the specific points of your letter an
take them in the order that vou raised them:

1) When speaking of a cancer '"epidemic,' we primarily
had in mind the incidence of the discase. While there is, as



L0982 11

-10-

we reported, a ''confusing array of statistics from a variety
of sources,' we concluded that '"‘epidemic'' was an accurate
word to describe the increasing incidence of cancer.

We also observed that not only had the incidence in-
creased, but that also the death rate of cancer was rising.

We consulted many statistical sources. To take one con-
clusion from the ACS publication, "Cancer Facts and Figures,
1981,'" "There has been a steady rise in the age-adjusted
death rate." :

We decided we could not ignore the death rate from lung
cancer because it happens to be the greatest killer of all.
Additionally, we did not feel the death rate could be excluded
just because some preventative measures are known.

While the statistics we reported are bleak, we also noted
at the beginning of the program significant progress.in treating
some forms of cancer. Both Dr. Vincent DeVita, Jr., director
of the National Cancer Institute, and Dr. Frank Rauscher, Jr.,
of the American Cancer Society, pointed out the accomplishments
of cancer research. The correspondent, Geraldo Rivera, also
recognized the progress made in treating several forms of cancer.

2) You questioned Mr. Rivera's statement that cancer is
a "thirty billion dollar a year business.' That described
the total cost our society pays in detection, diagnosis,
treatment, research and economic loss to individuals and the
economy. I would agree that 'business'' is a rather loose
word in this context and should have been explained more fully.
The statistic itself, however, is substantiated by our research.

3) Dr. Samuel Epstein's assertion that "our ability to
treat and cure the major cancer killers has not materially
advanced for decades' refers back to the statistical question.
Dr. Epstein is discussing_the major killers such as lung
cancer where there has been little or no progress according
to the statistics.

4) On the matter of whether a cancer "establishment"
exists, we were convinced that it does. In a general sense,
establishments can be found in virtually all government,
institutional, corporate or organizational endeavors.
Specifically, there does appear to be substantial overlap on
the boards and committees of the National Institute and the
American Society. For example, when we cross-referenced the
ACS advisory board members with the NCI Research Index we
found that of 169 advisory board members, six were employed
by the NCI, and that 84 persons were recipients of a total of
184 grants.

5) On the work of Dr. Stanislaw Bruzinski and Dr. Joseph
Gold, ABC News did not endorse or debunk the work of either.

We focused on these two doctors and their experiments because
they were illustrative of what we believed were important issues
concerning the funding and encouragement of cancer research.:
We discussed both the apparent positive results of their work



s

-1]-

and the criticisms expressed by other cancer specialists.

We did not portray their work as the '"possible answer to cancer."
We did ask the question whether potentially significant research
is being effectively supported. In responding to inquiries

from the public, we emphasized that the program ''does not en-
dorse any specific therapy or treatment for cancer, as this

is a medical decision between patient and physician."

Since the program was broadcast, we have learned that
important members of the international commmity of oncologists
will be joining certain U.S. colleagues in a clinical
evaluation of both treatments. It is my understanding that
Dr. Bruzinski will soon submit various peptide compounds to
the Food and Drug Administration. As for Dr. Gold, we are
aware of three clinical trials approved by the F.D.A. It
is our further understanding that these results are to be
presented at a forthcoming ASCO mecting. We stated that

- hydrazine sulfate was recently used in clinical trials.

Finally, I would like to make several observations in
response to your more general concerns and similar ones
expressed in other letters from affiliated groups. There
seems to be an implication that we should report only the good
news about cancer research and treatment. We have reported
positive aspects many times and shall continue to do so in
the future. At the same time, we cannot ignore more critical
or even negative aspects of the subject. Our responsibility
is neither to encourage nor discourage the public. It is
simply to provide information on which informed citizens can
reach their own conclusions. Another implication in some
letters to us suggests that we have a special obligation to
amplify the voices of the medical and bioscientific community.
They are in fact often heard on ABC News broadcasts, and indeed
in the program to which you object, virtually all of the voices
are those of physicians and scientists, even if they are ones
with which you disagree. It is a debatable subject” of enormous
consequence to all citizens.

We are committed to accuracy and fairness in all of our
reporting, and to stimulating debate on important issues. We
believe those commitments were met by the program. You can be
assured that in future reports we shall be attentive, as we
have,in the past, to the activities and views of the American
Cancer Society.

Yours Sincerely,
George Watson

L098z17



Council action: Hard-hitting reporting on the battle against cancer has

been overdue. The news reports complained of represent attempts to
provide that kind of reporting.

The News Council finds that it is neither necessary nor desirable to
establish special standards for the reporting of medical research in
general or cancer research in particular. However, it is most important
to be accurate and fair in reporting these fields.

The Council rejects the suggestion of the complainant that the medical
and bioscientific communities are somehow cheated in the arena of public
diséussion of their programs. The press has developed some specialized
reporters and editors competent to handle the complexities and subtleties
of bioscientific subjects. The bioscientific community has developed
public relations skills. Unfortunately those skills have often been used
to limit rather than increase public discussion of the ethical issues in
medical science. The cancer research program appears to both of the
experts employed by The News Council to be one of the areas in which there

has been too little public discussion.

The complaint against The Washington Post

’

The News Council commends The Washington Post for spending months

of reporting time on a series of articles focused specifically and in
depth at the complex and little known experimental drug testing program
of the National Cancer Institute.

Unfortunately The Post adopted a sensational, accusatory tone and

failed in some cases to supply information that would help the reader make

t0q6213



up his or her mind independently about the issues involved in the experiment:
drug program.

As one example of the inappropriate tone of the articles: ‘''Cancer
did not kill Sheri Beck. Her treatment for cancer did. She died of
congestive heart failure brought on by Mitoxantroné, an experimental drug
derived from a dye used in ballpoint pen ink.' The article does not
report what the Beck child's doctor said: That the child was not responding
to any other chemical therapy; had received maximum radiation treatment,
and had survived under treatment with Mitoxantrone with a diminution of
tumor size for five months before her death. The mention of ballpoint
dye is egregious. Many drugs are related to harmful substances --
nitroglycerin to explosives, coumadin to rat poison, and the cancer drug,
MOOP, to mustard nerve gas -- yet the reporters mention the relationship
of Mitoxantrone to ballpoint ink three times. Furthermore, they report
at one point that the drug changes the colors of bodily secretions; so do
a number of other conventional drugs.

The Post series left no doubt that the writers found it unaéceptable
that some experimental drugs were continued in testing long after the Post
writers thought they should be discontinued. But the Post writers,
perhaps because' they are not science reporters, did not present the NCI's
explanation of how a drug might legitimately be under test against one
type of cancer long after it had proved ineffective against other types:
the NCI selects 6 to 8 of the more than 100 types of cancer for testing.
Tests are conducted in 30 patients with each type of cancer, and they are
tested at different dose levels and diffcrent.schedules of administrétion.

With only two dose levels and two schedules of administration almost

1098214



-14-

1,000 patients are required and the full test may take years.
Similarly the Post writers in many cases use numbers to draw a

negative picture of a drug when numbers might be used to draw a positive

picture. As an example Dr. Vincent DeVita, head of the NCI, cites the Post
report that Mitoxantrone had been tested on 586 people with only one complete
and five partial responses -- and many cases of heart toxicity. The Post
failed to note that the reporting was complete on only 314 patients --
not 586 -- and The Post did not report -that the one complete response and
three of the partial responses were among a group of only 84 terminal breast
cancer patients, a quite different picture of the drug, which is still
considered promising as an anti-cancer therapy. In general The Post does
not put the number of drug-related deaths it discovered into a context that
might suggest what is an appropriate number of deaths.

The reporters also point out that some of the drugs they judge to be
unacceptable were on a "high priority' list created by Dr. DeVita. They
do not describe the prccess by whicg thcse drugs were selected for testing
from hundreds of other experimental drugs, nor do they make clear that ”high
priority" indicated only that the drugs had had some effect against animal
cancers, not that they had aroused unusual h&pe that they might be effective
in humans. -

Furthermore, the Post writers do not emphasize adequately that therapies
now accepted in cancer treatment once produced the same kind of side effects '
the writers deplore; or that any response at all in a terminally ill

patient may warrant using a drug in combination with others. Nor do the

writers provide adequate informaticn on animal testing of experimental

1096215



drugs or on the system that does exist to supervise testing:

It is a significant demonstration of accountability that The Post
did publish well displayed along with the third article in the series a
protest by the head of the NCI and that it did publish letters to the editor
critical of the reporting. |

¥rile The News Council cannot accept the broad charges of the com-
plainant against the useful and important Post series, it does find the series
flawed to some extent by sensationalism and failure to supply important
information that would allow the reader to put the defects of the testing
program into reasonable context. Thé series, therefore, fells Below The

Post's own standards for journalistic fairness.

Concurring: Abel, Ayers, Benson, Brady, Hornby, Huston, Isaacs, Pulitzer,
Scott, van den Haag and Williams.

Complaint against Mother Jones

Action on this complaint has been deferred.

Complaint against ABC News "'20/20"

Dr. Kerman complained that ''20/20" unfairly and irresponsibly
de-emphasized the benefits-of cancer research and overermphasized
a couple of "scientifically unproven drugs and methods." Dr. Robert
P. Hutter, president of the American Cancer Society, charged mcre
specifically that thé program was wrong in saying that cancer is epidemic

in the United States; in implying that our ability to treat and cure cancer

10962150



104986

_16-

has not advanced, and in suggesting that the American Cancer Society

and the National Cancer Institute have formed a monopoly on cancer
research funds that has denied a chance tc 2t least twc 1ecearchers with
promising therapies.

The News Council commends ABC News for investing months of reporting
time in what *"*20/20" calls a '"hard, cold look" at the ''well intended efforts"
of the national war on cancer.

The impression comes through clearly that '20/20" believes that
although billions of dollars have been spent, little progress has been
made, and that fault lies with a cancer '"establishment' consisting of the
American Cancer Society and the National Cancer Institute. However, the
program's use of innuendo and its failure to supply adequate samples of
contrary views raises suspicion about the validity of that message.

The program makes statements that cancer is ''no longer the other
guy's disease;'" that we are in a cancer epidemic, and that cure rates have
not imprcved. Yet there are no figares from biostatisticians who would
dispute those conclusions; "epidemic” has a specific meaning not justified
by the present incidence of cancer, and viewers are not given an opportunity
to hear and judge for themselves the NCI's argument for leaving 85 percent
of lung cance£ oﬁt of the death rate statistics.

An example of tilting the information is provided by the ''20/20"
treatment of Dr. Frank Rauscher's assertion, 'We're winning this war..."
The reporter translates that statement into a ''claim that victory is at
hand."

""20/20" clearly believes that the NCI-ACS 'monopoly' has shouldered

researchers with promising therapies out of the path of research grants and

o
2
£



has denied them recognition. The report appears to place thé blame on
the peer review system, which, whatever its shortcomings, 1s essential
to the prudent expenditure of research funds and to the reliable evaluation
and supervision of research.

The report did not answer any number of "‘why" éuestions as it detailed
the difficulties of two cancer researchers in obtaining funds or
peer acceptance of their work. Such failure, which frequently occurs
in adversarial reporting, tends to detract from the believability of the
reporting.

The ABC News response to Dr. Hutter indicates that the program's
treatment of two outsiders with promising therapies did prompt queries
from the public about those therapies. Those calls illustrate the sensitivity
that news media must take to the task of reporting on medical research.

A news program that takes a point of view has a right, The Council
has held, to marshal fact in support of that point of view. However, the
producers must be accurate and fair.

The Council rejects the charge that ABC was deliberately unfair.

However, it finds that this program fell short in accuracy and responsibility.

Concurring: Abel, Ayers, Benson, Brady, Hornby, Isaacs, Pulitzer,
Scott, van den Haag and Williams.

Dissenting; Huston

Dissenting opinion by Iluston: The majority of The Council has rejected

what it said was the ''charge that ABC was deliberately unfair." I cannot
concur. The complainant never charged that "ABC was deliberately unfair.”

In fact, the precise nature of the complaint was never defined to my



195

-18-

satisfaction. Even David R. Zimmcrman, the science writer who was emploved
by The Council to examine the ccrplaint, noted: ''The original complaint
and its restatements are imprecise."

In my opinion, The Council must make a great effort to define the
precise nature of each complaint. I have long suggested that forms be
used as a starting point and that complainants be required to pinpoint
tteir particular problems. Only then, can The News Council responsibly

address the concerns. Anything less is shooting in the dark.

April 23, 1982

Lowa
fo
o



February 1, 1982

Mr. Richard P. Cunninghanm
passociate Director
The Nhational News Council
One Lincoln Plaza
New York, New York 10023

Dear dr, Cunningham:

This is in reply to your letter of January 19th in which you
requested 2 weiver of rights cltaim form to sue the news agencies about
which ] have complained. [ have signed this waiver and am returnina
it.

In regard to letters to The Post cencerning this metter, I can
assure vou that there was a flood of letters protesting the articles,
particularly on the drug evaluation program of the National Cancer
Institute and also on the rather harsh treatment afforded tc Dr.
DeVita during the Hatch/Hawkins Congressicnal Hearinos. There were
any number of letters to the editor and commentary in such prestigious
scientific journals as Science reporting dismay concerning this

matter, .
Very sincerely vours,
H. 0. Kerman, %.0.
President

HDK :cb /

Enclosures

cc: Vincent T. DeVita, M.D.
cane Henney, M.0.

IR RAVAL



The National News Council & Onc Lincoln Plaza » New York, N.Y. 10023 « (212) 595-9411

WAIVER

I, Dr. Herbert D. Kerman ~, individually

>

and on behalf of the Association of Community Cancer Centers

waive any claim for libel or slander against anyone who
provides The National News Council with information concern-
ing my complaint against Mother Jones _ABC-News, The Washington Post.

I also hereby waive any claim against The National News

Council, its members and staff, and against any medium,
electronic or printed, for the publication of information
acquired by The Council concerning my complaint or included
in The Council's report of its proceedings concerning my

complaint.

I declare that no court or administrative action based
on the subject matter of my complaint is now pending, and
I hereby waive any right I may have to bring such action.
In the event that The National News Council finds
this compquﬁt unsuitable for adjudication, this waiver

will cease to be binding.

Signed, {\l4A/4'0\/L42S/i;Z}VhL42411,,—

By




MEMBERS
Norman E. Isaacs
Chairman

William H. Brady, Jr.
Vice-Chairman

S. William Scott
Treasurer

Elie Abel

Derrick A. Bell, Jr.
Jeffrey Bell

Lucy Wilson Benson
Joan Ganz Cooney
Midge Decter

Loren F. Ghiglione
William H. Hornby
Margo Huston

Re* + C. Maynard
R: Jler

Michael E. Pulitzer
Frank Stanton
Ernest van den Haag
Franklin H. Williams

STAFF
William B. Arthur
Executive Director

A_H. Raskin
Associate Director

Richard P. Cunningham
Associate Director

The National News Council

One Lincoin Plaza ¢ New York, N.Y. 10023 * (212) 595-9411

January 19, 1982

Herbert D. Kerman, M.D.

President

Association of Community Cancer Centers
11600 Nebel Street, Suite 201

Rockville, MD 20852

Dear Dr. Kerman:

The News Council staff is investigating your complaints against
The Washington Post, ABC-News and Mother Jones.

all three for responses to your charges.

S
ot S

We have asked

I just realized that we have not asked you to sign a routine
waiver of your rights to sue the news agencies against which
Enclosed please find a waiver form. I
hope you will sign it and return it to me. The purpose of the

you have complained.

waiver is to allow editors and news directors to answer Council

inquiries candidly without any fear that their answers may be

used against them later in a court or before a regulatory agency.

It would be helpful if you would detail whatever efforts you
and others made to obtain redress from ABC-News and Mother

Jones for the defects you found in their reports.
Were there other

that The Post did publish a rebuttal letter.
such letters to The Post that you know of?

RPC:cc

encl.: waiver form

Cordially,

It 1s clear

A

/ «Zeﬁcw,g )(g:uu,cu( LO« \

Richard P. Cunningham
Associate Director



| INews vouncil ¢ aclls
o Series On Cancer

STANFORD, Calif. (AP) — A serics by the

Washington Post on experimental cancer divgs was
flawed by ﬁcmalmnahsm the National News Connci

. says.
- : The panel said Frnday that hard. hmmg reperting
: on the battle against cancer has been needed, 2» ut that

it bad found fault with the Post's effort, as well as
with an ABC **20-2 0" program on cancer rescarch.

It also said a qeparale **20-20"" report had It the
unfair i impression that a visiting Polish scholar might

s be a spy.
. The council, founded in 1973, offers a public forum
- for people who want to protest against news reporting

- they find inaccurate or unfair. .

During a two-day meeling at Stanford University,
the council acled on a complaint from Dr. Herbert D.
Kerman, president of the Association of Community
Cancer Centers, against the Post’s four-part series on
the experimental drug testing program of the
» National Cancer Institute.

, ¢ The articles focused on case studies of patients
_suffering while on experimental drugs, clinics using
" "the drugs, and the evolution of drug lestmg — from

“hunches (0 hurnan expenmems :

- .

' - I

|

e Kerman complained that {he amcls were not
"evenhanded or fair and were “so distorted as 10 deny
‘the very great advances made in the expenmenlal
drug research effort.” . e !

;" The council agreed in part wnh Kerman finding .-

’ the series “‘flawed 1o some extent by sensativnalism
‘and failure to supply important informaticn that |
“would allow the reader 1o put the defects of the testing
,program into reasonable context

S ) Ij Keérman also complamed Lhat an ABC <20-20"
. .program of Oct. 22, 1981, said too little about the
’ ' "benefits of cancer research’ and “gave too much
‘emphasis to “‘scientifi cally unproven drugs and
: ,melhods.'_':‘ g W7 '-:‘._'.._: .

. ) © ' Dr. Ro‘bert P. Hutter, pres:dem of the American
Canter- Society,” complained that the show had
suggested that the American Cancer Society and
National Cancer Institute had formed a monopoly on
cancer research funds.’ E - !

“The councﬂ re)ects lhe charge that ABC was
dehberalely unfair,’” the council said. ““However, it
finds that this program fell short in accuracy and

. responsnbnhty "oLws Co

) .’a In a March 4 “2020" segment, “A Target for
: ‘Spies,” the council found that the juxtaposmon of
o scenes had made it seem that Fulbright scholar
Merek Samotyj was included in a charge that all
~ ! * ‘Soviet-bloc students are spies. The story portrayed the
scholar “in a way that can have serious consequences
for him and his career,” said Professor Lyle M.
Nelson, a Stanford University commum'calions

professor who complained o the council;” H

Connie Kastelik, an ABC News spo’k&swoman said
the network stood by the story

In Olher acuons, the counc:l dec:ded complaints
were unwarranted against a CBS news series on
political action committees and against a Reader’s
Digsl slory on nuclear power.

I afs T Depatel
Fmr- 'z.s 19%2

1098225



